Servicekosten

Een huurprijs is vaak opgedeeld in kale huur en servicekosten. Maar wat houden deze kosten precies in?

Verdeling kosten
De volgende kosten kunnen vallen onder de noemer ‘servicekosten’:

  • Kosten voor energie (bijvoorbeeld voor elektriciteit, gas en water). Woonconcept kan deze kosten doorberekenen bij individueel verbruik, of de kosten verdelen aan de hand van een verdeelsleutel;
  • Administratiekosten. Over het algemeen bedragen de administratiekosten 5% van de totale servicekosten;
  • Kosten voor schoonmaak en herstelwerkzaamheden.

Toestemming huurders
Als Woonconcept de servicekosten wil aanpassen, dan heeft zij toestemming nodig van een
meerderheid van de huurders in het wooncomplex. Ook is Woonconcept verplicht per jaar een overzicht van de gemaakte kosten over te dragen aan de huurder van de woning. Zo heeft de huurder inzicht of de kosten redelijk zijn. Wil je bezwaar maken tegen de hoogte van de servicekosten? Dan kun je dit doen bij de Huurcommissie.

Veel gestelde vragen over Servicekosten:
We hebben enkele veel gestelde vragen over servicekosten en de bijbehorende antwoorden voor je op een rijtje gezet.

  • Wat zijn servicekosten?
    Servicekosten zijn kosten die worden gemaakt voor het gebruik van een huurwoning.
  • Welke kosten vallen onder servicekosten?
    De volgende kosten vallen onder servicekosten: gas, water, licht, kosten voor huisvesting, gemeenschappelijke energie kosten (verlichting galerij, lift etc.)
    Schoonmaakkosten van gemeenschappelijke ruimtes worden ook meegenomen als servicekosten.
  • Is een all-in huurprijs inclusief servicekosten?
    In principe zijn bij een all-in huurprijs alle servicekosten opgenomen in de huurprijs en komen er dus geen extra kosten boven op de huurprijs.